warto wiedzieć

Zanim zapiszesz się na kurs prawa jazdy

1. Sprawdź gdzie mieści się siedziba ośrodka (czy nie w samochodzie do nauki jazdy właściciela, mieszkaniu czy kiosku).

 

2. Sprawdź godziny otwarcia biura, czy w trakcie kursu będzie można załatwić niezbędne formalności, jak wygląda obsługa w takim biurze, pofatyguj się osobiście aby po zapisaniu się na kurs uniknąć problemów z kontaktami, z ośrodkiem.

3. Odwiedź salę wykładową, sam oceń jak wygląda i zadaj sobie pytanie czy chcesz spędzić tutaj minimum 30 godz. w trakcie kursu? Zobacz, w co jest sala wyposażona, czy są stanowiska komputerowe do nauki i ćwiczenia testów. Bardzo ważne jest aby zajęcia prowadzili doświadczeni wykładowcy potrafiący w zrozumiały sposób wyjaśnić zawiłę przepisy ruchu drogowego. (W naszym ośrodku zatrudniamy wykładowców z uprawnieniami egzaminatorów państwowych lub doświadczonych w pracy w Policji funkcjonariuszy wydziału ruchu drogowego).

4. Sprawdź jakie osrodek mają pojazdy, czy są to dokładnie takie pojazdy na jakich będziesz zdawał/a egzamin (obecnie w ośrodku egzaminacyjnym w Tarnobrzegu dostępne są TOYOTY YARIS – 6 biegowe z 2012 r. dla kat.B, (wyłącznie na takich nowych pojazdach szkoli ROTRANS). Są szkoły, które kusząc niższą ceną podstawiają do nauki jazdy starsze modele Toyoty.

5. Jak wygląda plac manewrowy? (czy jest zamknięty i wyłączony z ruchu innych pojazdów, czy można dodatkowo ćwiczyć manewry własnym pojazdem?). Nasz ośrodek dysponuje 3 placami manewrowymi na wyłączność. Część szkół korzysta z placów wyznaczanych „na dziko” na boiskach szkolnych, ze stanowiskami do ćwiczeń o innych wymiarach niż na egzaminie – albo nie posiadając placu na wyłączność dzielą z kilkoma innymi szkołami co uniemożliwia ćwiczenia w wystarczającej ilości godzin.

6. Indywidualne wykłady to bajka opowiadana przez właścicieli szkółek, którzy nie prowadzą zajęć teoretycznych, zamiast tego proponując oglądanie filmów lub siedzenie przy komputerze. Nowy egzamin teoretyczny wymaga bardzo dobrej znajmości i zrozumienia przepisów ruchu drogowego

7. Spytaj o możliwość wyboru instruktora nauki jazdy, czy w trakcie kursu jest możliwość zmiany instruktora – jakie doświadczenie mają instruktorzy – czy dopiero się sami uczą?

8. Spytaj o zdawalność ośrodka – można te dane zweryfikować w starostwie powiatowym w wydziale komunikacji – średnia dla całego WORD to około 30%. Kursanci naszej szkoły osiągają zdecydowanie lepsze wyniki od średniej WORD. Uważaj na najtańsze szkoły w których zdawalność wynosi około 20%! Nie daj się złapać w pułapkę najtańszej oferty – sprawdza się stwierdzenie co tanio to drogo (1 poprawkowy egzamin to koszt 170zł!)

9. W końcu zasięgnij rady u znajomych, którzy robili kurs, spytaj jak wyglądał kurs?

NASZE PRAWO JAZDY:

NASZE PRAWO JAZDY: Człowiek podejmuje różne ważne decyzje mające w przyszłości wpływ na jego dalszy los, jakość zycia, a czasami może i na jego długość. Taką decyzją zapewne jest wybór szkoły jazdy i tego, jak będziemy umieli jeżdzić. Nie będzie to odkryciem Ameryki, jeżeli stwierdzę, że łatwiej jest opanować sztukę kierownia samochodem w młodym wieku, ale nie jest to regułą, bo każdego można tego nauczyć. Jest to przede wszystkim kwestia ilości godzin spędzonych za kierownicą i oczywiście odpowiednia wiedza teoretyczna dająca gwarancję bezpiecznego poruszania się po drogach. Taką wiedzę można zyskać uczestnicząc w zajęciach teoretycznych prowadzonych przez dobrych wykładowców, będących fachowcami i profesjonalistami w swojej dziedzinie. Zadajmy sobie pytanie: po co rozpoczynamy kurs prawa jazdy? Większość odpowiedzi zapewne sprowadzi się do stwierdzenia: żeby dostać prawo jazdy. Moim zdaniem jest to duże uproszczenie, bo celem powinno być opanowanie sztuki bezpiecznej jazdy, kultury i uprzejmości dla innych, a przede wszystkim zrozumienia, że samochód ma nam życie uprzyjemnić, a nie skrócić. Sam plastikowy prostokącik jest tylko administracyjnym pozwoleniem na wsiadanie do samochodu i kierowanie nim. To czy umiemy kierować i radzić sobie w różnych sytuacjach to wiemy tylko my sami. Miejscem i czasem na zdobycie tej pewności siebie, powinien być czas uczestniczenia w kursie na prawo jazdy. Nie każdy jednak uzyskuje te umiejętności i potrafi ocenić swoje możliwości. Dlaczego tak twierdzę?. Bo z praktyki wiem, że czasami osoby zgłaszające się na obowiązkowe doszkalanie po trzecim niezdanym egzaminie, mają problemy przy ruszaniu z miejsca, z podstawowymi manewrami typu parkowanie w tzw. kopertę lub wjazd tyłem czy przodem pomiędzy samochody. Mają problemy z podzielnością uwagi przy przejeżdżaniu skrzyżowań i prawidłowym postrzeganiem całego otoczenia w obrębie skrzyżowania, a szczególnie pieszych. Gdzie jest, więc przyczyna tych niewystarczających umiejętności? Przypuszczam, że przyczynia się do tego tzw. wolność gospodarcza na rynku szkolenia kierowców sprowadzająca konkurencyjność ośrodków szkolenia głównie do wysokości ceny kursu. Część osób będących klientami tych firm sprawdziła już to, co się dostaje w zamian za tak atrakcyjną cenę, a są to tzw. indywidualne wykłady polegające na czytaniu książki przez instruktora i nazywaniu znaków drogowych, lub co się również zdarza brak jakichkolwiek wykładów, bo jak można nazwać wskazywanie prawidłowych odpowiedzi w teście i zapamiętywanie ich, aż do mechanicznego opanowania? Nie ważne czy odbywa się to z użyciem komputera czy papierowej broszury. Jak więc odbywa się praktyczna nauka jazdy z uczniem, który „zna testy”? Głownie jedzie samochód prosto i w prawo no i oczywiście nie za szybko, bo będzie duże zużycie paliwa. Bezstresowa nauka jazdy polega na przytrzymywaniu sprzęgła przez instruktora i wspólnym kierowaniu samochodem, ale tylko do przedostatniej jazdy, bo potem Pan instruktor pozwala uczniowi na chwilę samodzielności, żeby sam zobaczył ile mu potrzeba jazd dodatkowych?! Problem jest prosty do rozwiązania. Jeżeli stwierdzacie Państwo, że na kursie jest tak jak być według Was nie powinno, to zapamiętajcie, że w każdej chwili możecie poprosić o wydanie oryginału karty szkolenia (ksero pozostaje w szkole) przerywająć szkolenie w nieuczciwej firmie. Zażądać zwrotu pozostałej części wpłaty za kurs i skorzystanie z usług innego ośrodka kontynuując dalszą częśc wymaganego programem szkolenia. Szkolenie ma obejmować minimum 30 godzin lekcyjnych wykładów, w tym ćwiczenia z I-wszej pomocy oraz 30 godzin zegarowych jazdy. Z czym na egzamin? Na pewno z dowodem osobistym lub paszportem, inne dokumenty nie są uznawane. Egzamin można sobie podzielić na dwa etapy: część teoretyczną ważną przez 6 miesięcy od daty egzaminu, część praktyczną zaliczaną w czasie nie dłuższym jak te 6 miesięcy . Do egzaminu teoretycznego niezbędna jest wiedza z przepisów ruchu drogowego, potwierdzona umiejętnością oczywiście bezbłędnego rozwiązywania testów egzaminacyjnych (na egzaminie dopuszczalne są dwa błędy). Decydując się na przystąpienie do egzaminu praktycznego każdy musi umieć wykonać z zakresu techniki kierowania czynności obsługowe pojazdu jak, sprawdzenie i wskazanie pod maską zbiorników płynów eksploatacyjnych, należy umieć włączać wszystkie światła pojazdu łacznie z ich prawidłowym nazywaniem, posiadać znajomośc obsługi takich urządzeń w samochodzie jak wycieraczki i spryskiwacz czy uruchamianie nawiewów, bo to może być niezbędne przy deszczowej pogodzie. Potwierdzeniem prawidłowości naszej techniki kierowania będzie pewność siebie przy każdym ruszaniu z miejsca i bez szarpnięć, umiejętność ruszania na wzniesieniu, a przede wszystkim prawidłowe posługiwanie się hamulcem „ręcznym” w każdej wymagającej tego sytuacji. Pewna, bez patrzenia na lewarek i wykonywana bez zgrzytów i w odpowiednim tempie zmiana biegów, prawidłowe i płynne posługiwanie się kierownicą i kierunkowskazem bez odrywania ręki od kierownicy. Te powyższe uwagi to takie abecadło, bo do prawidłowego kierowania niezbędnymi będą już nabyte w czasie kursu nawyki i odruchy, bez których kierujący nie ma czasu na obserwowanie innych uczestników ruchu i swojego otoczenia. Tymi pożądanymi zachowaniami będzie reagowanie w odpowiednim momencie na zmieniającą się prękość jazdy i zmiana bądż też redukcja biegów w zależności właśnie od szybkości jazdy, a ta musi być zawsze bezpieczna i niewymagająca gwałtownego hamowania przy zbliżaniu się np. do przejścia, na którym mamy obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszym. Co i jak na egzaminie? Pierwsza części egzaminu praktycznego przebiega w warunkach pełnej demokracji, czyli wymogi i kryteria oceny są jednakowe dla wszystkich. Każdego obowiązuje otworzenie pokrywy silnika i pokazanie gdzie się, co leje i jak się sprawdza, czy jest odpowiednio dużo nalane. Następnym zadaniem, które również wszystkich obowiązuje jest umiejętność włączania po kolei wszytkich świateł zewnętrznych w samochodzie i umiejętność nazwania ich oraz sprawdzenia działania, obchodząc w tym celu, za każdym razem pojazd dookoła. Po sprawdzeniu, czy wszystko jest zalane na odpowiednim poziomie i czy się świeci, wsiadamy do samochodu i włączamy sygnał dżwiękowy, co jest potwierdzeniem, że w samochodzie już wszystko „gra”. Po „zatrąbieniu” przystępujemy do wykonania czynności mających nam zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy: ustawaiamy fotel, regulując jego odległość od kierownicy, kąt pochylenia oparcia, wysokość fotela i wysokość zagłówka, ustawiamy lusterka oba zewnętrzne i jedno wenętrzne, sprawdzamy zamknięcie drzwi samochodu, zapinamy pasy, Drugia części egzaminu praktycznego rozpoczyna się, gdy uruchomimy silnik, włączymy I-wszy bieg, zwolnimy hamulec ręczny i rozpoczniemy pierwszy z manewrów na placu. Jest to jazda po łuku do przodu i do tyłu. W tym zadaniu nie wolno: zatrzymać się, wyjechać poza wyznaczony liniami, tor jazdy najechać na linię, dotknąć lub potrącić słupka wyznaczającego tor jazdy lub strefę zatrzymania pojazdu. Te same wymogi są do spełnienia przy jeździe pojazdem z powrotem do tyłu. Podczas wykonywania tego zadania nie wolno ograniczać się do korzystania tylko z lusterek. Musimy obserwować przestrzeń dookoła pojazdu i głównie z jego tyłu, patrząc przez boczne szyby oraz co jest bardzo ważne dla egzaminatora, przez prawe ramię i tylną szybę pojazdu. Jest to jak na razie wymóg zapisany w ustawie i nie można o jego sensie czy poprawności dyskutować. Najlepiej w tym zadaniu ograniczyć się do dwukrotnego spojrzenia w prawe boczne lusterko. Drugim zadaniem do wykonania na placu jest zademonstrowanie umiejętności ruszenia samochodem na wzniesieniu. W tym zadaniu nie wolno: dopuścić do zgaśnięcia silnika, dopuśćić przed ruszeniem z miejsca do zjechania pojazdu do tyłu więcej jak 20 cm. Po zaliczeniu tych dwóch obowiązkowych zadań do samochodu wsiada egzaminator i rozpoczyna się jazda w ruchu miejskim trwająca nie krócej jak 40 minut. Podczas tej jazdy napotkamy różne sytuaje związane z poruszaniem się po drogach miejskich, ale i musimy też obowiązkowo wykonać dwa manewry: pierwszy z nich to parkowanie skośne lub prostopadłe przodem z prawej albo z lewej strony drogi(wykonujemy alternatywnie jedno z tych parkowań) o sposobie i miejscu parkowania decyduje egzaminator, drugi z nich to parkowanie równoległe z prawej lub lewej strony drogi albo alternatywnie do niego, zawracanie na drodze z obowiązkowym wykorzystaniem biegu wstecznego i możliwością skorzystania z istniejącej infrastruktury drogowej, czyli wjazdów do posesji, parkingów czy też skrzyżowania z inną drogą, w którą możemy cofnąć w prawo lub w lewo. Może to być również polecenie zawracania na trzy fazy. Jeżeli w wymaganym czasie trwania egzaminu prawidłowo przejedziemy po trasie wybranej przez egzaminatora i poprawnie wykonamy dwa manewry, to powracamy za kierownicą do ośrodka egzaminowania i tam po zaparkowaniu samochodu usłyszymy jeszcze końcową podsumowującą ocenę naszej jazdy. W czasie trwania egzaminu egzaminator ocenia również naszą dynamikę jazdy, kulturę zachowania się w stosunku do pieszych i innych uczestników ruchu, płynność naszej jazdy i umiejętność podejmowania bezpiecznych decyzji w różnych sytuacjach drogowych.

 

 

 

Roman Szypura

PRZEBIEG SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO I TEORETYCZNEGO NA KURSIE PRAWA JAZDY:

PRZEBIEG SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO I TEORETYCZNEGO NA KURSIE PRAWA JAZDY: Dla kategorii „B”. Szkolenie teoretyczne. Każdy uczestnik kursu prawa jazdy kategorii B ma prawo żądać od organizatora szkolenia przeprowadzenia zajęć teoretycznych w ilości minimum 30 godzin lekcyjnych. W ramach tych zajęć słuchacz ma zostać zapoznany z przepisami ruchu drogowego w stopniu umożliwiającym bezpieczne uczestniczenie w ruchu drogowym Tą znajomością wykazuje się każdy na zakończenie kursu zdając obowiązkowy egzamin wewnętrzny. Wydruk z wynikiem tego egzaminu jest potwierdzony podpisem osoby zdającej i wykładowcy lub osoby przeprowadzającej ten egzamin. Dokument ten pozostaje w archiwum Ośrodka Szkolenia wraz z zakończoną kartą przebiegu tego szkolenia teoretycznego i praktycznego. Na karcie tej każde przeprowadzone zajęcia teoretyczne i odbyta jazda są obowiązkowo potwierdzane przez uczestnika szkolenia własnoręcznym podpisem kursanta i przeprowadzającego zajęcia. Szkolenie praktyczne. Praktyczna nauka jazdy powinna rozpoczynać się po zakończeniu części teoretycznej i zaliczeniu testu egzaminacyjnego. W tej części szkolenia każdy uczestnik kursu ma odbyć obowiązkowe szkolenie praktyczne na pojeździe ośrodka w ilości 30 godzin zegarowych. Nauka jazdy może być prowadzona przez instruktora z udziałem w szkoleniu drugiej osoby również odbywającej szkolenia na prawo jazdy. Czas zaliczany do nauki jazdy odbywanej przez uczestnika kursu ma być to czas spędzonym za kierownicą, kiedy uczeń kieruje samochodem, wykonuje manewry lub wykonuje obsługę pojazdu zgodnie z programem nauczania. Nie jest czasem szkolenia czas przebywania w samochodzie lub na placu manewrowym, kiedy uczeń nie kieruje pojazdem. Instruktor ma prawo zaproponować czas trwania jazdy uzgodniony z uczniem w ilości godzin na początku szkolenia do pierwszych 8 godzin szkolenia w jednej jednostce lekcyjnej do 120 minut. Po przekroczeniu tych 8 godzin ma prawo odbywać jednorazową jazdę do 180 minut bez przerwy z jedną osobą. Każdą odbytą jazdę z osobą szkoloną instruktor ma obowiązek odnotować w karcie przeprowadzonych zajęć i potwierdzić własnoręcznym podpisem. W karcie tej ma być zapisana data, godzina rozpoczęcia i zakończenia i czas trwania szkolenia i wówczas dopiero tą odbytą lekcję jazdy obowiązkowo uczeń potwierdza własnoręcznym podpisem. Taka procedura podpisywania na karcie przebiegu szkolenia ma mieć miejsce po każdej jeździe.

JAK JEŹDZIĆ ŻEBY MAŁO SPALAĆ?

JAK JEŹDZIĆ ŻEBY MAŁO SPALAĆ?

 

1. Delikatnie obchodź się z pedałem gazu, unikaj jazdy na wysokich obrotach.

2. Obserwuj droge przed sobą i przewiduj rozwój sytuacji, abyś jak najmniej hamował, przyspieszał i zmieniał biegi.

3. Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika. Nie nalezy rozgrzewać silnika gdy pojazd stoi.

4. Podczas jazdy z duzymi prędkościami zamykaj szyby – zmniejsza się opór i zawirowania powietrza.

5. Podczas postoju nie wynikającego z ruchu drogowego trwającego dłużej niż minutę wyłączaj silnik.

6. Pozbądź się dodatkowego obciążenia (zdemontuj bagażnik dachowy jeśli nie jest on używany, z bagażnika samochodu wyjmij zbędne rzeczy). Każdy dodatkowy kilogram to wzrost spalania.

7. Niskie ciśnienie w oponach to wzrost spalania.

8. Należy pamiętać o wymianie świec zapłonowych, oleju, filtru powietrza.

9. Co najmniej raz w roku sprawdź hamulce i zbieżność kół.

10. Wyłącz zbędne odbiorniki prądu (np. światła przeciwmgielne to 0,3l/100km ; radio 0,2l/100km, klimatyzacja 0,7l/100km).

40 RAD JAK ZA KIEROWNICĄ ZOSTAĆ PRAWDZIWYM BURAKIEM:

40 RAD JAK ZA KIEROWNICĄ ZOSTAĆ PRAWDZIWYM BURAKIEM:

 

1. Ochlap pieszego.

2. Zajmij komuś przed nosem miejsce na parkingu.

3. Przyspieszaj w momencie, gdy ktoś Cię wyprzedza.

4. Ruszaj zanim jeszcze wszyscy piesi opuszczą przejście.

5. Słuchaj muzyki na maksa przy otwartych szybach.

6. Jadąc w nocy wyłączaj „długie” dopiero wtedy, gdy masz całkowitą pewność, że oślepiłeś już nadjeżdżającego z naprzeciwka.

7. Jedź z łokciem wystawionym za szybę.

8. Ruszaj z piskiem opon.

9. Szanuj żarówki – włączaj kierunkowskaz dopiero, gdy skręcasz.

10. Wjeżdżaj na skrzyżowanie w taki sposób, żeby po zmianie świateł zatkać inny kierunek ruchu.

11. Parkuj tak, żeby inni nie mogli wyjechać.

12. Nie daj się wyprzedzać innym – to przeciec hańba i dyshonor.

13. Gdy na parkingu potrącisz inny samochód uciekaj czym prędzej.

14. Pamiętaj, że najlepszy kierowca to najszybszy kierowca.

15. Gdy usłyszysz za Tobą sygnał karetki pogotowia, pozwól na to, żeby wyła bezpośrednio za Tobą.

16. Podświetl sobie podwozie i tablice kolorowym neonem.

17. Jeśli myjnia jest sterowana z zewnątrz, spróbuj czy po wrzuceniu karty uda Ci się dobiec i wejść do samochodu.

18. Nie pozwól włączyć się do ruchu innym.

19. Nigdy nie ostrzegaj innych przed grożącym im radarem.

20. Traktuj jazdę na trasie jak „NEED FOR SPEED” na żywo.

21. Wyprzedzając rowerzystę nie włączaj kierunkowskazu.

22. Zajmuj lewy pas, na co najmniej 3 km przed skrętem w lewo.

23. Jadąc na trasie zatrzymuj się wielokrotnie i wyprzedzaj potem te same samochody.

24. Myj samochód raz na miesiąc albo i rzadziej.

25. Na stacji benzynowej stawaj z niewłaściwej strony dystrybutora i ciągnij wąż dookoła samochodu.

26. Zamontuj dodatkowe głośniki pod maską – będzie Cię lepiej słychać.

27. Powieś CD na lusterku.

28. Rozmawiaj przez komórkę w mieście, kiedy i gdzie się tylko da.

29. Nie zdejmuj folii z siedzeń po kupieniu samochodu.

30. Dłub w nosie w oczekiwaniu na zielone światło.

31. Wyprzedzaj „pod górę”.

32. Wyprzedzaj na „podwójnej ciągłej”.

33. Pamiętaj: widoczność jest dla mięczaków.

34. Nie daj się zwieść powiedzeniu „wyprzedzaj, wyprzedzaj, ktoś już czeka na twoje nerki”.

35. Motocykliści to zawodowi dawcy organów.

36. Hamulce nie są ważne, ważne są zderzaki.

37. Gdyby przeznaczone Ci było dać się złapać policji, nie miałbyś takiego wozu.

38. Twoja muzyka jest najlepsza – daj ją poznać innym.

39. Reumatyzm łokcia to przesada – szyba jest po to opuszczana, żeby łokieć można było wystawiać.

40. Piesi są zakałą naszych ulic.